söndag 15 december 2013

Bokrecension - Intervallguiden av Marcus Nilsson

Förra veckan när jag höll på att baka lussekatter så gjorde jag en paus i mitt degätande och gick ut för att hitta denna boken som jag beställt:

                          

Det blev inget intervallpass efter alldeles för många lussekatter men där fanns ändå en längtan efter både intervaller och att få sätta tänderna i boken istället för deg. 

Så sen i fredags så har jag läst så fort jag kommit till. När något intresserar mig så läser jag fort så nu har jag redan läst ut den! Dock så kan jag direkt meddela att det är en bok jag kommer att gå tillbaka till, lite som ett uppslagsverk och för att hitta inspiration. 

Om Marcus förra bok, "Löpträning mitt i livet" är längre och går mer i djup in på löpning generellt så är detta lite som en intervallbibel. Först definieras det vad intervaller är, vilka olika "system" man tränar när man intervallar och sen så följer det bra förklaringar om vilka farter man bör ha (finns bl.a. jättebra tabeller i boken där man kan se i vilka farter man ska ligga på) för att sen gå in mer i detalj på de tre olika klasser av intervaller som finns; högintensiva intervaller/snabba uthållighetsintervaller/rena uthållighetsintervaller. 

Mycket ingående och bra beskrivet får man reda på vilka intervaller man bör träna för en viss tävlingsdistans och NÄR man bör köra dem (nära en tävling, under grundträning osv). Samtidigt finns det inga pekpinnar om att vissa intervaller bara passar en viss distans utan läsaren ges själv intresset och utmaningen att våga testa intervaller som man kanske inte alls skulle tänkt sig. 

När jag läser inser jag vad jag helst tränar för intervaller och var mina styrkor och svagheter ligger. Jag blir nästan pinsamt, dock på ett positivt sätt, påmind om att jag ofta tränar det jag redan är bra på och att jag nog behöver tänka lite mer utanför min komfortzon om jag vill utvecklas vidare. Tack Marcus för att du utan att veta om det skrev detta på näsan på mig! 

Hela tiden som trevliga avbrott så kommer det korta intervjuer med kända löparprofiler där de presenteras och vad de har som favoritintervallpass. Kul att läsa att ett av Evy Palms favoritintervallpass även är ett av mina (4x2500m)! 

Jag rekommenderar dig som kommit en bit på väg i din löpträning och som vill ha bra och många förslag på intervallpass att köpa boken för den är riktigt bra! För dig som är nybörjare så skulle jag hellre rekommendera Marcus tidigare bok (Löpträning mitt i livet). 

Är du intresserad av att köpa någon av böckerna så hittar du dem HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar